F O T O T I P S

 
 
 
 
 
 
 
1. Att fotografera i dagsljus är det första du ska tänka på för att få fram ett vackert ljus i dina bilder.
 
 
2. Om du är inomhus ska du söka dig till ett fönster för att få bättre ljus och lyster i bilderna. OBS: tänk på att om du har ryggen mot fönstret så får du inga skuggar och tvärtom får du med, det kan spela rätt stor roll i bilden. Se exempel ovan ↑
 
 
3. Om du ska fota maträtter så tänk på vilket porslin du använder för att kunna redigera kontrasterna bra efteråt. På bakverk hjälper lite florsocker att ta fram ett fint ljus i bilden.
 
 
 
 
 
 
4. Mycket om ljuset handlar om hur man redigerar bilderna efteråt, förutsatt att bilden är tagen i en ljus miljö från början. Jag brukar först öka kontrasten och sänka ljusstyrkan en aning för att sedan göra tvärtom. Genom att sänka kontrasten därefter blir bilden lite "dimmig" och med lite mer ljusstyrka (vitt ljus i princip) får man en ljus och fin bild. 
 
 
5. Inställningen på din kamera är också viktig. Jag är inte så avancerad och brukar bara  ha inställningen ( M ) eller ( P ) beroende på vilket som passar bäst vid olika tillfällen.
 
 
6. Testa dig fram! Jag vet, det kan vara svårt men det är så jag lär mig. Olika inställningar, vinklar, tider på dygnet, väder, inspireras från andras bilder (hur de kan tänka sig ha redigerat dem) och så vidare.
 
 
 
 
 
 
7. Det är så viktigt att ha inspirationskällor, man lär sig otroligt mycket, så skaffa det ifall ni inte har!
 
 
Anledningen till detta inlägg är att jag fick en fråga om hur jag får till ljuset i mina bilder. Då tänkte jag att jag kunde svara i ett inlägg så att alla kan få veta hur jag gör. Lycka till och hoppas att det hjälpte er något! Kommentera ifall ni undrar något annat så svarar jag så fort jag kan. ♥
 
X      O      X      O
 
 

Kommentarer

Leave a comment here:

Your beautiful name:
Remember me?

E-mail: (will not be published)

URL/Blogaddress:

What you would like to say:

Trackback